Geelse gemeenteraad reageert unaniem tegen besparingsoperatie De Lijn

Op de gemeenteraad van 2 maart werd unaniem goedgekeurd en zonder voorbehoud vastgesteld dat de voorgestelde aanpassingen van De Lijn, die al wekenlang menig inwoner beroert, een ernstige achteruitgang betekenen voor de bereikbaarheid van onze stad en voor de mobiliteitskansen van onze inwoners. Reeds enkele weken geleden had het college van burgemeester en schepenen beslist dat een formele reactie tegen de besparingsplannen van De Lijn noodzakelijk was.

Concreet gaat het over:

  • Lijn 32a van Geel Station over Aarschot Station tot in Leuven. De Lijn stelt voor om het traject met alternatieve treinparallel tussen Aarschot Station en Leuven Station te schrappen en de lijn in te korten tot Aarschot Station
  • Lijn 2 Europawijk richting Mol en Achterbos. De Lijn stelt voor om deze lijn te herleiden tot een spitslijn die enkel nog op weekdagen rijdt, zowel tijdens schoolperiodes als in vakantieperiodes. De bediening in de daluren en tijdens het volledige weekend verdwijnt

 

De aangekondigde vermindering van het aanbod voor buslijnen 32a en 2 en de verdere uitholling van verbindingen van en naar het station van Leuven leiden rechtstreeks tot een verzwakking van de ontsluiting van Vervoerregio Kempen en een aantasting van de basisbereikbaarheid waarop inwoners, scholieren, minder mobiele personen en mensen zonder eigen vervoersmiddel moeten kunnen rekenen. De gemeenteraad beschouwt deze maatregelen als disproportioneel, maatschappelijk onaanvaardbaar en strijdig met de doelstellingen van een toegankelijk en betrouwbaar openbaarvervoernetwerk.

De gemeenteraad beslist dan ook om binnen de Vervoerregio Kempen een krachtig en ondubbelzinnig negatief advies te formuleren over de voorgestelde maatregelen in het kader van de besparingsoperatie van 2026 bij De Lijn. Dit negatief advies is ondertussen ook vanuit de Vervoerregio Kempen naar bevoegd minister Annick De Ridder vertrokken.

De gemeenteraad benadrukt dat deze ingrepen voor stad Geel onaanvaardbaar zijn en vraagt dat de plannen grondig worden herzien, zodat de bereikbaarheid van onze stad niet verder wordt uitgehold.

Deze besparingsoperatie mag niet betekenen dat Geel en bij uitbreiding de Kempen verder geïmpacteerd wordt. Teken de petitie en toon je steun:
https://afdeling.cdenv.be/basisbereikbaarheid_in_de_kempen

Op de gemeenteraad van 2 maart werd unaniem goedgekeurd en zonder voorbehoud vastgesteld dat de voorgestelde aanpassingen van De Lijn, die al wekenlang menig inwoner beroert, een ernstige achteruitgang betekenen voor de bereikbaarheid van onze stad en voor de mobiliteitskansen van onze inwoners. Reeds enkele weken geleden had het college van burgemeester en schepenen beslist dat een formele reactie tegen de besparingsplannen van De Lijn noodzakelijk was.

Concreet gaat het over:

  • Lijn 32a van Geel Station over Aarschot Station tot in Leuven. De Lijn stelt voor om het traject met alternatieve treinparallel tussen Aarschot Station en Leuven Station te schrappen en de lijn in te korten tot Aarschot Station
  • Lijn 2 Europawijk richting Mol en Achterbos. De Lijn stelt voor om deze lijn te herleiden tot een spitslijn die enkel nog op weekdagen rijdt, zowel tijdens schoolperiodes als in vakantieperiodes. De bediening in de daluren en tijdens het volledige weekend verdwijnt

De aangekondigde vermindering van het aanbod voor buslijnen 32a en 2 en de verdere uitholling van verbindingen van en naar het station van Leuven leiden rechtstreeks tot een verzwakking van de ontsluiting van Vervoerregio Kempen en een aantasting van de basisbereikbaarheid waarop inwoners, scholieren, minder mobiele personen en mensen zonder eigen vervoersmiddel moeten kunnen rekenen. De gemeenteraad beschouwt deze maatregelen als disproportioneel, maatschappelijk onaanvaardbaar en strijdig met de doelstellingen van een toegankelijk en betrouwbaar openbaarvervoernetwerk.

De gemeenteraad beslist dan ook om binnen de Vervoerregio Kempen een krachtig en ondubbelzinnig negatief advies te formuleren over de voorgestelde maatregelen in het kader van de besparingsoperatie van 2026 bij De Lijn. Dit negatief advies is ondertussen ook vanuit de Vervoerregio Kempen naar bevoegd minister Annick De Ridder vertrokken.

De gemeenteraad benadrukt dat deze ingrepen voor stad Geel onaanvaardbaar zijn en vraagt dat de plannen grondig worden herzien, zodat de bereikbaarheid van onze stad niet verder wordt uitgehold.

Deze besparingsoperatie mag niet betekenen dat Geel en bij uitbreiding de Kempen verder geïmpacteerd wordt. Teken de petitie en toon je steun:
https://afdeling.cdenv.be/basisbereikbaarheid_in_de_kempen

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Nieuws

03/06/2026

Geel helpt 236 mensen aan duurzaam werk: project ‘lokaal activeringspact’ een voltreffer

Goed nieuws voor de arbeidsmarkt in de regio Zuiderkempen: 236 leefloongerechtigden vonden duurzaam de weg naar werk. Daarmee haalt ILV Tewerkstelling Zuiderkempen haar engagement en stroomt er 124.000 euro aan subsidies naar de regio. Een succesvol project dat afgelopen maandag op de gemeenteraad werd besproken en waar we als cd&v Geel zeer trots op zijn.

26/05/2026

Derde editie van ‘Wandeling met de burgemeester’ trekt naar Bel

cd&v Geel organiseert op zondag 21 juni de derde editie van de populaire ‘Wandeling met de burgemeester’. Na Winkelomheide en Zammel is het deze keer de beurt aan Bel. Alle Gelenaren zijn van harte welkom, de mensen van Bel in het bijzonder.

15/05/2026

Interview: gesprek met onze kersverse schepen Hanne

Sinds enkele maanden is Hanne Van Dingenen aan de slag als schepen in Geel. In een periode die zowel intens als bijzonder is, blikken we met haar terug op de eerstemaanden in haar nieuwe rol, haar ambities én het drukke Dimpnajaar.

27/04/2026

Levensloop 2026: een hartverwarmend weekend in Geel

Op 25 en 26 april 2026 vond Levensloop al voor de 3de editie plaats op De Leunen in Geel. Ook Team Marlon was weer van de partij, samen met heel wat andere teams, vrijwilligers en sympathisanten. Een mooi, zonnig weekend met iemand bijzonder in onze gedachten.

18/03/2026

JOENK Geel pakt uit met grootse jeugdwerkawards…en wij waren erbij!

Op 14 maart organiseerde JOENK de jaarlijkse jeugdwerkawards (JWA). Hiermee willen we jeugdverenigingen of personen binnen het jeugdwerk in de bloemetjes zetten. De jeugdbewegingen kregen allemaal de kans om onder andere hun favoriete leid(st)er te nomineren, hun tofste activiteit in de kijker te zetten alsook de uitspraak van het jaar bekend te maken.